Успіх

Онлайн-навчання, орієнтоване на результат: геть ситуацію «гроші на вітер»

ЯКИЙ ФОРМАТ ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ ВИБРАТИ

Синхронне навчання: індивідуальне або групове. У режимі реального часу викладач працює зі слухачами.

  • Розповідаємо – проводимо трансляцію. Слухачів багато, викладач читає лекцію.
  • Обговорюємо – проводимо вебінари. Діалог учасників навчання між собою та з викладачем.
  • Виконуємо – проводимо онлайн-тренінг. Відразу тренуємо навички.

Асинхронне навчання. Викладач дає контент, учасники навчання працюють над ним, викладач дає зворотний зв’язок. При цьому важлива групова робота, потрібно залучати учнів до спілкування один з одним.

Контент слухачам можна дати з допомогою вебінару, аудіокниги, відеолекції, тексту, навчального фільму, електронного курсу, схем, ілюстрацій. Практичні завдання зручно вирішувати у форматі вебінару, а також можна тренувати навички в реальному житті або проходити електронні тести. Зворотній зв’язок може бути усна, письмова, з допомогою взаимопроверки або конкурсу.

Як об’єднати групу? За допомогою відеоконференції, чатів в соціальних мережах, інтерактивних дощок і спільних завдань.

Вид асинхронного навчання – електронний курс. Учні одержують один раз створений матеріал, зворотній зв’язок налагоджено автоматично.

Рада експерта: «Ефективне навчання – синтез всіх форматів».

Сформулюйте, який результат повинні отримати учасники, і на основі цього виберіть переважний формат навчання. Наприклад, потрібно навчити менеджменту дистанційно. Який формат підійде? Кращий варіант – онлайн-тренінг. В цьому випадку не принесе суттєвої користі навчання за допомогою електронного курсу, так як дуже важливий зворотний зв’язок. А от навчити бухгалтера працювати в якій-небудь програмі можна і в електронному курсі.

ЯК ФОРМУЛЮВАТИ ЦІЛІ НАВЧАННЯ

Результати навчання повинні перебувати поза навчання. Правильне питання: які зміни відбудуться в життя, в компанії і в діяльності після навчання? Навчальні питання: що слухачі дізнаються, з чим познайомляться і т. д. – це проміжні результати, на які можна спиратися.

Скористайтеся інструментом декомпозирования – поетапного розкладання очікуваних результатів навчання.

Опишіть:

  • Результати навчання: що повинно змінитися в житті, в діяльності, в компанії, у виробництві після навчання.
  • Які навички повинні отримати навчаються.
  • Яку інформацію повинні запам’ятати що навчаються.
  • Які встановлення мають з’явитися після навчання і як навчаються повинні ставитися до результатів навчання і до своєї діяльності.

ПРИКЛАД

У колл-центрі почали рости скарги від клієнтів. Керівництво вирішило провести для операторів колл-центру навчальний курс. Розглянемо вірні і невірні формулювання тем і цілей.

Неефективно

Тема навчання: клієнт завжди правий. Мета: навчання навичкам конфліктології. Образ співробітника після навчання: коректно поводиться з негативно налаштованим клієнтом.

Ефективно

Тема навчання: робота з скаргами – обслуговування клієнта, що звертається в колл-центр з претензією. Мета: досягнення згоди з негативно налаштованими клієнтами, зменшення кількості невирішених скарг. Образ співробітника після навчання: веде діалог з скриптам № 1, управляє своїм голосом і емоціями моделі № 4, використовує заспокійливі фрази з додатку № 2 і т. д.

ЯК ЗРОБИТИ НАВЧАННЯ НЕПОВЕРХНЕ

Інструмент: таксономія пізнавальних цілей психолога Бенджаміна Блума. Коли ми занурюємося в якусь тему, то проходимо різні стадії «глибини» вивчення матеріалу.

  • Знання
  • Розуміння
  • Застосування
  • Аналіз
  • Синтез
  • Оцінка

Послідовники Блума внесли корективи в модель. Виділені вченим «глибини» не завжди йдуть по наростаючій, що з моделі може використовуватися, а щось-ні. Людина може застосовувати, але не розуміти – діяти бездумно по інструкції. Також дослідники скорегували пункти і замінили іменники на дієслова.

  • Пам’ятати. У навчальний курс потрібно закласти завдання, які дозволять інформацію багаторазово повторити, відтворити.
  • Розуміти. «Я можу викласти це іншими словами, розумію, чому так». Навчаються повинні тренуватися переробляти інформацію в інший формат, складати схеми і графіки.
  • Застосовувати. Потрібно не тільки обговорювати, але і реально проробляти процедуру, відтворювати дії у рольовій ситуації.
  • Аналізувати. Учасники повинні продумувати закономірності і робити завдання на аналіз.
  • Оцінювати. В курсі мають бути завдання на оцінку прикладів. Наприклад, оцінити спілкування з клієнтом по телефону один одного.
  • Створювати. Учні можуть придумувати нові скрипти, опрацьовувати нетипові ситуації і створювати щось нове на основі наявних знань.

Щоб навчитися малювати слона, на навчанні потрібно малювати слона. Щоб навчитися виступати перед публікою, на навчанні потрібно виступати перед публікою. Щоб навчитися продавати по телефону, на навчанні потрібно продавати по телефону. І так далі, і так далі. Інакше залишається розуміння, але не формується навичка.